recenze - Futuristický sci-fi komiks Radiator & Recyklator

Dva kamarádi do deště, optimistický Recyklator a pragmatický Radiator, se vydají do lesa, aby zabránili jeho vykácení. Spolu s dalšími eco aktivisty jsou napadeni jakousi Security agenturou a zahnáni hluboko do lesa, kde objeví tajný vstup do podzemí.

Markéta Horáková / TOPZINE.CZ: recenze na komiks Petra Korunky: Radiator & Recyklator
Hodnocení: **** (80%)

Hlavní děj začíná, když se s R&R ocitáme v komplexu laboratoří, kterému šéfuje týpek v kombinéze zvaný Deviator. Ten se snaží přesvědčit R&R, že je prima kámoš a bojuje za záchranu přírody. Obalamutí Recyklatora a nakonec i pesimistického Radiatora, aby se vypravili na nebezpečnou misi na vzdálenou planetu. Jejich úkolem je přinést speciální krystaly, které ovlivňují lidské chování a nutí člověka k odpovědnosti. Což by se určitě hodilo, pro nejednoho politika. Nakonec se provalí, že Deviator není naivní idealista a zelené možná nefandí.

Děj komiksu Radiator & Recyklator je poměrně jednoduchý, tím víc si však můžeme užít jemností a detailních popisů některých vědeckých zařízení, které Korunka do příběhu vkládá. Jestli nejste ekologičtí aktivisté zachraňující svět, budete uchváceni fantazií a futuristickými vynálezy. Neobvyklou zbraní se ukáže třeba stromová houfnice, stromový urychlovač nebo hypertransmitér hmoty. Komiks je rozhodně plný skvělých nápadů, co bych ale vytkla, jsou anglické názvy popisující jednotlivá zařízení. Výborné je písmo použité v bublinách, které je sice ručně psané, nicméně dobře čitelné. R&R bývá nepřesně srovnáván s komiksem Nikkarinovým. Oba jsou kreslené černobíle jednoduchou perokresbou. Ano, kresba P. Korunky působí proti Nikkarinovi naivisticky a často neohrabaně, ale Korunkův komiks je osobitý, hravý a nápaditý.  Výtvarné zpracování je svěží a divákovo oko se rozhodně neunaví.

Radiator a Recyklator nejsou z reálného světa. To potvrzují i jejich kyber-oblečky a gumové masky, do kterých je Petr Korunka oblékl. R&R představují směsici idejí o lepším světě bez kapitalistických molochů. Zlo je zde zastoupeno bezohlednou společností. Petr Korunka upozorňuje také na myšlenku, že vědecké objevy jsou snadno zneužitelné. Nicméně, Radiator a Recyklator se evidentně nesnaží svět sami okamžitě napravit a zatěžovat tak diváka hlubokými myšlenkami. Takže nebudete mít těžkou hlavu, když budete po přečtení komiksu usínat.

časopis RAKETA

RAKETA 37 / Čáry, kouzla, magie

Projekty