recenze - Svižná jízda doktora Racka

Jak poznat dobrou dětskou knihu? U knih pro starší děti to jde ještě dobře, stačí se začíst do příběhu nebo jít po jistotách v podobě klasiků dětské literatury.

recenze Pavla Kočičky na knihu Doktor Racek na horách od Lukáše Urbánka a Milady Rezkové

Jak poznat dobrou dětskou knihu? U knih pro starší děti to jde ještě dobře, stačí se začíst do příběhu nebo jít po jistotách v podobě klasiků dětské literatury. Například v Harry Potterovi většina čtenářů rozezná kvalitu, podobně v původních českých knihách. Horší už je to u knih pro mladší čtenáře, které rodič v knihkupectví jen zběžně prolistuje nebo si vybere podle obrázků a doma se pak nestačí divit.

Samozřejmě, nejmenší děti potěší rýmované příběhy. Jejich výběr je kapitola sama pro sebe, protože dospělý čtenář vtip často odhadne až po několikerém přečtení nahlas, přitom dítě se bude radovat od počátku už jen z rytmu slov.

Největším problémem bývá kategorie titulů pro předškolní děti, kterým rodiče část příběhů předčítají, ale samy děti si v knize hledají svůj vlastní smysl. Přesně to jsou knihy, které nepotřebují spoustu písmenek nebo textů, ale měly by rozvíjet fantazii a nabízet netradiční pohled na svět a život.
Tím se dostáváme ke knize Doktor Racek na horách z edice Raketa, kterou vydává nakladatelství Labyrint. To již před lety vsadilo na chytré a inteligentní knihy pro dětského čtenáře a tato sázka se evidentně vyplácí. Tedy pokud tak můžeme usuzovat z pomalu se rozšiřující řady titulů a jejich rovnoměrné kvality.
Doktor Racek na horách je žánrově něco mezi komiksem a grafickým románem. Kniha vypráví lehce absurdní příběh lékaře olympijské výpravy, i když tato dějová linie vlastně není vůbec důležitá. Mnohem zajímavější jsou všemožné odbočky vztahující se ke sněhu, lyžování, eskymákům, severu a zimě vůbec.

Je třeba přiznat, že texty všech říkánek a veršovánek z pera Milady Rezkové nejsou úplně vždy vybroušené a jiní čeští autoři (lze si snadno představit třeba Jiřího Žáčka) by z tématu nejspíš dokázali vykřesat větší jiskru, ale rozhodně není třeba se při četbě hanbit nad neobratností veršíků. Místy jsou vtípky opravu povedené a potěší nejen děti, ale i rodiče, kteří budou povinně předčítat. (Časně z rána četníci v olympijské vesnici zatkli paní slepici. Žalovali klokani, že je ruší při rozcvičce její hlučné kvokání.)

Ještě důležitější je grafické provedení knihy. Doktor Racek na horách má sice jednotnou vizuální tvář spojenou osobností autora Lukáše Urbánka, ale uvnitř používá různé grafické techniky. Od kresby pastelkou a fixou, přes vystřihovánky až po vyfotografované plošné koláže. Vizuální stránka je natolik zajímavá, že děti bude hledání jednotlivých motivů a hříček bavit, potěší i vložený komiks o lásce vlekaře a mimozemšťanky nebo přetisk originální příručky lyžování z roku 1935, plné telemarků a kristiánek. Při vystřihování detailů navíc Urbánek používal i odpadní materiál, například obaly od potravin, což vytváří humor ještě v druhém plánu - tak třeba brankář má číslo na hrudi vytvořené z cenovky nad čárovým kódem. Také typografická úroveň je pěkná, písmo je vybrané vhodně a působí neutrálně, což je nejdůležitější.

Na rozdíl od unifikované a kýčovité produkce à la Disney jsou knihy z edice Raketa mnohem hravější, zábavnější a nepoměrně výtvarně sofistikovanější. Doktor Racek na horách je velmi příjemné dílko, které bude děti bavit. Určitě není od věci ani podívat se na ostatní knihy z této edice, a to nejen na první díl Doktora Racka, který tentokrát na motorce míří na prázdniny. Ve své odnoži Raketa vydává Labyrint knihy Petra Síse, které určitě patří k nejlepším grafickým románům nejen u nás ale i ve světě a z další knihy Kvik pluje na jih (s ilustracemi někdejšího výtvarníka pražské ZOO Michala Cihláře) si předčítáme ještě dnes.

Pavel Kočička: Svižná jízda doktora Racka, Knihožrout / portál pro milovníky knih; 15.4.2010

klip ke knize:

časopis RAKETA